Google Ads

Varför Google Ads?

Gooogle Ads kallades förr Google Adwords. Inom SEM (search engine marketing) använder man främst två sätt för att synliggöra sig digitalt. Det ena är Google Ads (Adwords), det andra är SEO (Search engine optimization). Lite beroende på vilken källa man tittar på så sker mellan 90-95% av alla sökningar på nätet här i Sverige på Google. Adwords är Googles egna annonsprogram. Ekonomin bakom detta är att varje gång någon klickar på din länk (den väldigt synliga annonsen) så tar Google betalt. Detta är ett effektivt sätt att synas bra på Googles första sida.

Fördel med Adwords är att du syns. Du får även direkt koll på alla klick som görs och tydliga rapporter. Du kan alltid gå in dygnet runt för att se hur din annonskampanj går. Man kan stoppa och justera annonsen närsom helst. Du kan välja vart du vill att den ska synas, nationellt eller internationellt.

Nackdelen som finns är ju att varje klick kostar, men å andra sidan kan varje klick också innebära en ny kund. 

Scroll to Top