Digitala Strategier med fokus på affärsutveckling

Affärsutveckling
Affärsutveckling

Hur vi jobbar med Digitala Strategier,

 

När vi påbörjar ett arbete med Digitala Strategier med fokus på affärsutveckling så gör vi det tillsammans. Vi inleder därför alltid arbetet genom att med er göra en grundläggande analys för att förstå vem ni är, vad ni gör och hur ni gör för att nå ert mål. Vi vill hjälpa er berätta vem ni är, få folk att förstå (och vilja köpa?) det ni gör, och se till att processen “hur” dvs kundens väg för att köpa blir så effektiv som möjligt och därmed aldrig blir anledningen till att en eventuell kund inte genomför köpet.

Lättast är det att tänka sig in i ett scenario. Ett företag vill sälja en produkt och marknadsför sig bland annat via en hemsida, men det hela har stagnerat. Det är få besökare på sidan och än färre som faktiskt köper något. Detta betyder inte att sidan på något sätt är dålig. Men man behöver se över den. Och för att göra detta måste man börja från grunden. Se över strategier, mål, målgrupper.

Vad behöver vi göra för att få fler besökare på sidan? Vi måste se till att den är optimerad så att sökmotorerna hittar den. Om du säljer handgjord tvål, och hamnar på sidan två på Google när någon söker på “handgjord tvål” kunde den lika gärna inte dykt upp alls. I princip ingen klickar för att få se sida två. Ni behöver inte ligga högst upp på sida ett, men absolut inte på sida två eller tre. Detta är steg ett. Få folk att hitta till er sida.

När vi väl har fått besökare till sidan, vad händer då? Köper de något? Om inte, varför inte? Vart stannar de upp, vart tar intresset slut? Fungerar allt som det ska på sidan? Vi hjälper er att analysera vad folk kommer ifrån (hur de hittade till er sida), vart de klickar, om de avbryter och ser om vi kan se något mönster. Vi vill öka antalet konverteringar på er sida, dvs från att de kommer in och läser till att faktiskt fullföljer en beställning av den handgjorda tvålen.

När allt är färdigt så hjälper vi er att hålla koll på sidan. Gör uppföljningar, rapporter, marknadsundersökningar hos konkurrenter med mera.

Förutom detta så hjälper vi till med statistik, ser varifrån folk hittar er sida, vilka reklamkampanjer, vilka sociala medier eventuella köpare kommer ifrån och därmed kunna hjälpa er med råd inför strategisk marknadsföring. När är köpare som mest aktiva? Att hitta mönster och hjälpa er att utnyttja dessa mönster till er fördel.

 

AdWords
SEO
Analytics
Hemsida
Konverteringsoptimering
Marknadschef
Konkurrentanalys
Marknadsplaner och övergripande strategier
Copywriting